
3(5)#19 2014  							                UDK 316.774(497.16):517.3(4-6EU)
Izlaganje sa znanstvenog skupa

Conference paper
Primljeno: 10.7.2014.

Nataša Ružić 

Fakultet političkih nauka, Crna Gora
nruzic@ac.me

Uređivačka politika – ključni 
faktor pri izvještavanju o 
europskim integracijama 
u crnogorskim tiskanim 

medijima
Sažetak

Posljednjih godina političari koriste medije kako bi građanima obećali prosperitet 
na svim područjima po ulasku u EU. Europska integracija je središnja tema u 
svim medijima koji, ovisno o uređivačkoj politici, kritiziraju ili hvale izvršnu 
vlast. Pobjeda kao državne novine općenito izvještava o Crnoj Gori kao lideru 
u ispunjavanju uvjeta za ulazak u EU, dok oporbeni mediji, Vijesti i Dan, tvrde 
da europski dužnosnici kritiziraju vladu zbog niza neriješenih problema poput 
korupcije i kriminala.

Javnost je još skeptičnija prema EU zbog površnog medijskog izvještavanja o 
procesu europskih integracija. Izvještavanje se uglavnom temelji na izjavama 
domaćih i stranih političkih dužnosnika i rasporedu činjenica ovisno o uređivačkoj 
politici. Analitički članci i precizna objašnjenja što Crna Gora dobiva po ulasku 
u EU i onoga što ju čeka ne nalaze se u tiskanim medijima. 

 

Ključne riječi: crnogorski tiskani mediji, izdavačka politika, europska 
integracija.

706

N. Ružić, Uređivačka politika – ključni faktor pri izvještavanju o europskim  
integracijama u crnogorskim tiskanim medijima



Uvod

Ideja o ujedinjenju Europe se razvijala postupno. Prvo spominjanje termina Europska unija nalazimo 
u memorandumu francuskog ministra vanjskih poslova Aristidea Brianda još 1930. godine. Tanja 
Miščević objašnjava da u to vrijeme predlog Briana nije zaživio iz sljedećeg razloga. „Ovaj predlog 
je postao i tema razmatranja posebnog odbora Društva naroda, ali je brzo pao u zaborav, pre svega 
zato što je ideja rođena neposredno pred II svetski rat kada se ova organizacija morala pozabaviti 
mnogo značajnijim pitanjima pokušaja očuvanja međunarodnog mira i bezbednosti.“94 Ujedinjena 
Europa je postala realnost tek po završetku Drugog svjetskog rata, ali su se motivi europskih 
integracija vremenom mijenjali. Gordana Đurović ističe da su „motivi integracija u poslijeratnim 
godinama polazili od bezbjedonosnih i političkih interesa, ali praksa je pokazala da je u narednim 
decenijama ishodište integracija, posebno kada je riječ o EU, bila ekonomska integracija. Od zone 
slobodne trgovine, preko carinske unije, do zajedničkog tržišta, pa preko zajedničkih evropskih 
politika, do kreiranja užeg sistema ekonomske i monetarne unije kroz Eurozonu.“95

U XXI stoljeću za zemlje Zapadnog Balkana ulazak u Europsku uniju je usko vezan za prosperitet 
države. Ključnu ulogu u informiranju javnosti i razumijevanju ovog složenog procesa imaju mediji. 
Međutim, za državne medije ova tema predstavlja svojevrstan agenda setting, a za opozicijske 
mogućnost dodatnog napada na političke protivnike. U Crnoj Gori mediji dosta pozornosti posvećuju 
procesu europskih integracija. Detaljno se izvještava o zatvaranju jednih poglavlja i otvaranju drugih 
u okviru kojih se nameću novi standardi koje Crna Gora mora ispuniti. Ali, postavlja se pitanje, 
označava li kvantitet informacije ujedno i kvalitet? Jesu li građani uistinu informirani o procesu 
europskih integracija u skladu s profesionalnim standardima izvještavanja? Ovo su samo neka od 
pitanja na koja ćemo odgovoriti kroz istraživanje koje smo proveli. U okviru RRPP projekta „Europe, 
Here and There: Analysis of Europeanization Discourse in the Western Balkans Media“ grupa 
istraživača iz Srbije, Bosne i Hercegovine, Makedonije i Crne Gore je analizirala način izvještavanja 
tiskanih, elektronskih i online medija o procesu europskih integracija. Međutim, u ovom radu ćemo 
se fokusirati isključivo na tiskane medije.

Osnovna hipoteza rada je da tiskani mediji u zavisnosti od uređivačke politike manipuliraju 
građanima pri izvještavanju o procesu europskih integracija. Pomoćna hipoteza glasi da tiskani 
mediji površno izvještavaju o ovom procesu, ali utječu na formiranje stavova građana kroz naslove 
i odabir činjenica. 

Ovakvom načinu izvještavanja prije svega pridonosi nekoliko faktora: 

1.	 nizak stupanj medijskih sloboda; 

2.	 politički i ekonomski pritisci u redakciji, koji su rezultirali otvorenom propagandom i 
manipuliranjem javnošću radi interesa vlasnika ili države. 

94	 Miščević Tanja, Pridruživanje Evropskoj uniji, Beograd, Službeni glasnik, 2009., str. 12.
95	 Đurović Gordana,“ Integracioni ciljevi - ekonomska i bezbjednosna vs politička integracija”, objavljeno u:  Crna Gora 

u XXI stoljeću u eri kompetitivnosti: integracija u evropske i evroatlantske strukture, Podgorica, CANU, 2010., str. 60.

707

Vol 3, br. 5, 2014. (706-715)



Prema organizaciji „Reporteri bez granica“ Crna Gora se odlikuje niskim stupnjem medijskih 
sloboda. Ukoliko je 2009. godine Crna Gora zauzimala 77 mjesto, već 2013. godine je pala na 113. 
Crnogorski novinari rade u teškim uvjetima jer su pri izvještavanju o ozbiljnim temama suočeni s 
cijelim nizom problema kao što su napadi, prijetnje, različite vrste pritisaka, kao i otežan pristup 
informacijama od javnog interesa.

Crnogorsko medijsko tržište nudi građanima mogućnost informiranja posredstvom pet dnevnih 
listova i jednog tjednika. I svaki od njih tvrdi da je nezavisan, iako je općepoznato da u Crnoj Gori ne 
postoje nezavisni mediji. Bez nezavisnih medija ne možemo očekivati ni poštovanje profesionalnih 
standarda jer osnovni preduvijet za etično novinarstvo su slobodni mediji i slobodni novinari. Stoga 
je očigledno da se vrtimo u začaranom krugu iz kojeg se ne nazire izlaz, dok građani ispaštaju zbog 
takvog stanja u crnogorskom novinarstvu. S jedne strane imamo medije koji su naklonjeni vlasti, a 
s druge opozicijske, koji se predstavljaju kao nezavisni. Jedni podržavaju državu, a drugi vlasnika, 
dok su građani prepušteni izvođenju zaključaka i razmišljanju o tome gdje je istina. 

Manipuliranje javnošću u skladu s uređivačkom politikom

U cilju dokazivanja hipoteze odabrali smo dvoje dnevne novine s dijametralno suprotnom 
uređivačkom politikom – Pobjedu i Dan. Pobjeda je najstariji dnevni list koji je osnovan 1944. 
godine i koji je prepoznat u javnosti kao list naklonjen vlasti. Dan je od samog početka, točnije od 
prosinca 1998. godine, označen kao opozicijski medij koji se predstavlja kao nezavisni, najtiražniji 
dnevni list i list kojem se najviše vjeruje. Jasna uređivačka politika nas je potakla da uvrstimo ova 
dva lista u korpus istraživanja. Služeći se metodom slučajnog uzorka analizirali smo brojeve od 2., 
4., 10., 12., 20., 22. i 28. listopada 2012. godine. Na takav način istraživanjem su obuhvaćeni različiti 
dani u tjednu tijekom listopada.

U ovom razdoblju Pobjeda je objavila 19 informacija, a Dan 25. Pri izvještavanju o europskim 
integracijama u oba lista prevladavaju informativni žanrovi. U Pobjedi nalazimo šest vijesti i sedam 
izvještaja, kao i dva intervjua, a u Danu deset vijesti i devet izvještaja. Ovaj podatak nam pokazuje da 
mediji ne pojašnjavaju građanima proces europskih integracija, već površno izvještavaju o brojnim 
sastancima u Bruxellesu i izjavama briselskih zvaničnika. Analitičke forme su zastupljenije u Danu, 
koji je objavio pet članaka i jedan komentar, a u Pobjedi imamo dva komentara, jedan članak i 
jedan hibridni žanr. U istraživanom razdoblju ova dva lista su publikovala isti tekst nezavisno od 
uređivačke politike. Čitatelji Pobjede i Dana su 10. listopada imali mogućnost pročitati komentar 
komesara Europske komisije za proširenje i susjedsku politiku Štefana Filea, koji je poručio Crnoj 
Gori da zadrži zamah u reformama. Jedina razlika se ogleda u tome da je u Pobjedi ovaj komentar 
dospio na naslovnicu, za razliku od Dana.

708

N. Ružić, Uređivačka politika – ključni faktor pri izvještavanju o europskim  
integracijama u crnogorskim tiskanim medijima



U oba lista uvjerljivo dominira rubrika politika. U Danu je čak 17 informacija objavljeno u ovoj 
rubrici, a u Pobjedi 9. Državni list je objavio po tri informacije u rubrikama fokus i izbori, dvije u 
rubrici društvo, po jednu u rubrikama posvećenim ekonomiji i aktuelnostima. Osim političke rubrike, 
opozicijski medij ima najveći broj informacija o europskim integracijama u rubrici ekonomija (4), 
i po jednu u rubrikama „društvo“, „povodi“, „regioni“ i „hronika“.

U Pobjedinim tekstovima su uglavnom ukazani inicijali autora (15), dok su punim imenom i 
prezimenom potpisane tri informacije, a u jednom slučaju autor je nepoznat. U Danu 23 teksta su 
potpisana inicijalima, jedna informacija je potpisana inicijalom imena i prezimenom novinarke, a 
u komentaru, kao što nalažu pravila profesije, nalazimo puno ime i prezime. 

U Pobjedi od 19 samo 5 informacija ne sadrže nikakvu grafičku opremu, a u Danu od 25 informacija 
11 kratkih vijesti nisu propraćene fotografijom. I u Pobjedi i u Danu kratke vijesti koje se odnose 
na sastanke u Bruxellesu ili najavu objavljivanja izvještaja nisu propraćene fotografijom. Pobjeda 
uz tekst koristi fotografije osoba koje se citiraju (7) i objekata koji se spominju (7). U Danu su na 
fotografijama prikazane osobe koje su citirane (10), objekti koji se spominju (3) i osobe koja se 
spominju u tekstu (1). 

U Pobjedi nailazimo na 19 informativnih naslova, a u Danu 22 informativna, 2 metaforična i jedan 
senzacionalistički. U oba medija naslovima autor sažeto iskazuje činjenice prezentirane u tekstu 
ili navodi dio izjave sugovornika. Državni list se najviše oslanja na službene izvore informacija, 
odnosno predstavnike vlasti (8), predstavnike EU (5), političke partije (2) i različite institucije (2). 
U ovom razdoblju objavljene su četiri informacije koje se temelje na priopćenjima. Tri su priopćenja 
dobijena od strane Ministarstva vanjskih poslova i integracija, a jedno od nevladine organizacije 
CEDEM. Osim toga, jedna informacija se zasniva na neimenovanom izvoru. Opozicijski medij 
takođe pri izvještavanju koristi predstavnike vlasti (7), opozicijske partije (7), predstavnike EU (6), 
domaće stručnjake (3), druge medije (1), izvor uopće nije ukazan u pet slučajeva, a jedna informacija 
se temelji na neimenovanom izvoru. U Danu izvori nisu imenovani u najavama nekih sastanaka 
„Olson u Crnoj Gori”, „Vujanović sa Nijemcima o EU”, „Završen petodnevni sastanak”, „Poboljšati 
ICT uslugu”. I u ovom mediju nalazimo četiri priopćenja: Demokratskog fronta, SNP-a, Ministarstva 
za finansije i turizam i poreznog inspektora. Od domaćih stručnjaka proces europskih integracija 
komentiraju sveučilišni profesor i bivša ministrica za europske integracije Gordana Đurović, kao i 
sociolozi Srđan Vukadinović i Andrija Đukanović. 

Ukoliko pogledamo ove statističke podatke možemo doći do pogrešnog zaključka. Naslovi su 
povezani s tekstom, informacije su potpisane, izvještavanje je temeljeno na službenim izvorima 
informacija, što znači da su profesionalni standardi izvještavanja ispoštovani. Međutim, tehnike 
manipulacije koje koriste crnogorski tiskani mediji ćemo pokazati na konkretnim primjerima. Već 
letimičnim pogledom na naslovnice možemo uvidjeti da uređivačka politika itekako utječe na način 
izvještavanja o europskim integracijama. Na naslovnice Pobjede dospijevaju isključivo pozitivne 
informacije o ovom procesu, a Dan koristi izjave pojedinih predstavnika EU ili opozicijskih stranaka 
za kritiziranje vlasti. 

709

Vol 3, br. 5, 2014. (706-715)



Na naslovnici Pobjede nalazimo 5 informacija: „Prioritet efikasnost i nezavisnost pravosuđa“ (10. 
listopada 2012.), „Zadržite zamah u reformama“ (10. listopada 2012.), „Crna Gora je sada jedina 
uspješna priča u regionu“ (20. listopada 2012.), „Zahtjev nije dovoljno utemeljen“ (20 listopada 
2012.), „Ne prijeti vam ponovno uvođenje viza“ (20. listopada 2012.). Dok je u Danu procesu 
europskih integracija posvećeno također pet naslovnica: „Vodimo četiri istrage o švercu u Crnoj 
Gori“ (4. listopada 2012.), „Garancije KAP-u mimo standarda“ (4. listopada 2012.), „Brisel protiv 
Milovog povratka“ (12. listopada 2012.), „Sud postupio snishodljivo“ (20. listopada 2012.)., „Vlada 
se izvinila ministru Radovana Karadžića“ (22. listopada 2012.). 
                                                    

	 Pobjeda, 20. listopada 2012.                                               Dan, 4. listopada 2012. . 

I Pobjeda i Dan manipuliraju publikom kroz naslove u kojima citiraju različite izvore, pa se isti 
događaj interpretira na različite načine. Navest ćemo nekoliko primjera. Kada su mediji objavili 
rezultate ankete nevladine organizacije CEDEM o padu povjerenja građana u europske integracije, 
oba medija su koristila različite izvore informacija i usmjeravali pozornost publike na različite 
činjenice. Pobjeda je citirala poslanika Europskog parlamenta Jelka Kacina koji je kazao: „EU bi bila 
srećna kada bi imala podršku kakvu ima u Crnoj Gori” (4. listopada 2012.), a Dan u tekstu također 
koristi izjavu Kacina, ali u prvi plan ističe izjavu bivše ministrice za europske integracije Gordane 
Đurović koja tvrdi „Da ima rezultata narod bi vjerovao“ (4. listopada 2012.). Ovakvim načinom 
izvještavanja, Pobjeda daje pozitivnu konotaciju ovom događaju, a Dan negativnu.
                                                   

	 Pobjeda, 4. listopada 2012.                                                 Dan, 4. listopada 2012. 

Još jedan primjer manipulacije putem naslova i izvora nalazimo prilikom izvještavanja o sudskom 
procesu Eparhije budimljansko-nikšićke Srpske pravoslavne crkve, koja je tužila državu i zatražila 
povrat imovine na teritoriju Crne Gore. Sud za ljudska prava u Strasbourgu odbacio je ovu optužbu, 
ali su naslovi o odluci suda usklađeni s uređivačkom politikom. Dan je citirao predstavnike Eparhije 
budimljansko - nikšićke i u skladu s tim naslovio tekst „Sud postupio snishodljivo” (20. listopada 
2012.), a Pobjeda se oslanja na izjavu pravnog zastupnika Crne Gore pred sudom u Strasbourgu 
Zorana Pažina i stoga naslov glasi „Zahtjev nije dovoljno utemeljen“ (20. listopada 2012.). 

Mediji kao što smo već vidjeli na konkretnim primjerima biraju izvore informacija u skladu s 
uređivačkom politikom. Oslanjajući se na različite izvore informacija, jedni mediji tvrde da se EU 
ne miješa u unutarnju politiku, a drugi da je Bruxelles protiv Đukanovićevog upravljanja Crnom 
Gorom. Na primjer, Pobjeda citira voditelja Delegacije EU u Crnoj Gori Mitju Drobniča: „Ne znam 
i ne vjerujem da bi vlada bilo koje evropske države željela toliko se eksponirati da bi podržala jednu 
određenu opciju. Brisel, prije svega, želi imati uravnoteženi odnos i sa vladom i sa opozicijom… 
Ne možemo reći da država u kojoj 20 godina nije došlo do promjene vlasti nije demokratična. Nije 
to jedini dokaz demokratije, jer znamo da u Evropi imamo država gdje su na vlasti 20 godina iste 

710

N. Ružić, Uređivačka politika – ključni faktor pri izvještavanju o europskim  
integracijama u crnogorskim tiskanim medijima



političke snage. Ali, u tranzicionim društvima se napredak brže dešava, ako dolazi do promjene vlasti. 
Ali u tom principu ne treba tražiti neki apriori stav EU“.96  Dok se Dan poziva na pisanja pojedinih 
europskih medija: „Eventualni povratak na državne funkcije lidera DPS-a Mila Đukanovića povećava 
zabrinutost u Europskoj uniji o odlučnosti vlasti da sprovedu reforme neophodne za članstvo, 
piše juče briselski ‘Glas Evrope’… Prema ocjeni briselskog magazina, zvaničnici i diplomate u EU, 
koji su pozdravili imenovanje Lukšića, različito gledaju na aktuelne političke prilike u Crnoj Gori. 
Navodi se kako s jedne strane misle da zahvaljujući pragmatizmu i proevropskim stavovima, kao i 
autoritetu unutar DPS-a Đukanović može da ispuni svoja obećanja. S druge strane, oni su zabrinuti 
zbog stalnih izvještaja o organizovanom kriminalu i visokom nivou korupcije u zemlji – korupcije 
za koju neki kažu da ide ka samom vrhu.“97

                              

	 Pobjeda, 20. listopada 2012.                                           Dan, 12. listopada 2012.

Opozicijski list u odnosu na Pobjedu udjeljuje manje prostora informacijama koje idu na ruku vlasti. 
Tako je Pobjeda cijelu stranu posvetila intervju Mitje Drobniča na javnom servisu koji je hvalio 
napore koje ulaže vlast da bi Crna Gora ušla u EU, a Dan je pružio svojim čitateljima kratku vijest 
o izjavi voditelja Delegacije EU u Crnoj Gori.
                                                                                           

	 Pobjeda, 20. listopada 2012.                                           Dan, 20. listopada 2012.

Izvori takođe svjedoče o uređivačkoj politici. Pobjeda češće citira predstavnike vlasti i oslanja se na 
informaciju iz medija koji su naklonjeni vlasti kao što su RTCG, portal Analitika, Radio Antena M. 
Pored prepričavanja intervjua Mitje Drobniča s RTCG, Pobjeda prenosi izjavu poslanika Europskog 
parlamenta Jelka Kacina s portala Analitika da opozicija nije uspjela, kao i izjavu Kacina radiju 
Anteni M da bi EU bila sretna da ima podršku kakvu ima u Crnoj Gori. 

Zanimljivo je da se Pobjeda i Dan, oslanjajući se na anonimni izvor informacija, na različit način 
ocjenjuju ulogu crnogorske vlasti u procesu europskih integracija. Novinar Pobjede u tekstu „Prioritet 
efikasnost i nezavisnost pravosuđa“ piše: „Jedan zvaničnik Evropske komisije kazao je u utorak 
novinarima u Bruxellesu, dan uoči objavljivanja godišnjeg izvještaja EK o napretku zemalja koje 
su u procesu pridruživanja Evropskoj uniji, da se glavne smjernice izvještaja što se tiče naše zemlje 
odnose na ‘borbu protiv korupcije i organizovanog kriminala’ uz neophodno jačanje ‘efikasnosti i 
nezavisnosti pravosuđa’ što su kako je dodao, i oblasti na koje sve zemlje moraju da se usresrede da 
bi napredovale na putu ka EU.”98 Pobjeda na ovakav način umanjuje značaj problema i šalje poruku 
građanima da su sve zemlje koje teže ulasku u EU suočene s rješavanjem istih problema.

96	 Šofranac V., “Crna Gora je sada jedina uspješna priča u regionu”, Pobjeda, godina LXVIII, br. 16831, 20. listopada 
2012., str. 3.

97	 V.M. “Brisel protiv Milovog povratka”, Dan, god. XIV, br. 4921, 12. listopada 2012., str. 3..
98	 Soprenic Marija, “Prioritet efikasnost i nezavisnost pravosuđa”, Pobjeda, godina LXVIII, br. 16821, listopada 2012., 

str. 7.

711

Vol 3, br. 5, 2014. (706-715)



Novinar Dana takođe objavljuje tekst „Brisel traži pravosnažne presude“, u kojem se ne spominju 
zemlje u regionu, već isključivo Crna Gora: „Odlučna borba protiv korupcije i organizovanog 
kriminala, proaktivno učešće institucija na svim nivoima i jačanje kapaciteta za pregovore sa 
Evropskom unijom, glavne su preporuke u izvještaju Evropske komisije o napretku Crne Gore u 
procesu evropskih integracija, koji će biti objavljen danas.“99 
                             

	 Pobjeda, 10. listopada 2012.                                              Dan, 10. listopada 2012. 
                                                                                

Navedeni primjeri nam najbolje pokazuju tehnike manipulacije koje se koriste pri izvještavanju o 
procesu europskih integracija. 

Sve informacije u Pobjedi su isključivo pozitivne i posvećene su uspjehu crnogorske vlasti na 
europskom putu ili najavi sastanaka u Bruxellesu ili rezultata tih sastanaka „U Briselu danas 
sastanak o 6. poglavlju – Privredno pravo“ (2. listopada 2012.), „Osmo poglavlje među najvažnijima“ 
(4. listopada 2012.), „Eksplanatorni skrining za poglavlje - Pravo intelektualne svojine” (12. 
listopada 2012.). Dok u Danu nalazimo mnoštvo negativnih informacija „Fale rezultati u borbi 
protiv kriminala“ (2. listopada 2012.), „Garancije KAP-u mimo standarda“ (4. listopada 2012.), 
„Brisel protiv Milovog povratka“ (12. listopada 2012.), „Sasi piše novi izvještaj o korupciji“ (28. 
listopada 2012.), „Mafija pere pare preko institucija“ (28. listopada 2012.). Ove naslove u Danu 
ne možemo nazvati senzacionalističkim jer predstavljaju dio izjave nekog od sugovornika, ali je 
očigledno da opozicijski list u većini slučajeva koristi izvore koji kritiziraju vlast. U Pobjedi se 
često citira Ministarstvo vanjskih poslova i europskih integracija, glavni pregovarač Crne Gore s 
EU Aleksandar Pejović. Izvori kao predstavnici EU su također različiti. U Pobjedi nalazimo izjave 
voditelja Delegacije EU u Crnoj Gori Mitje Drobniča, poslanika Europskog parlamenta Jelka Kacina, 
izvjestitelja Europskog parlamenta za viznu liberalizaciju Tanje Fajron, komesara EK za proširenje 
i susjedsku politiku Štefana Filea. A u Danu više prostora dobijaju potparol Europske kancelarije 
za suzbijanje nelegalne trgovine i financijskih prevara Johan Vulf, generalni direktor za unutarnju 
sigurnost Europskog parlamenta Andreas Renatus Hartman. Naravno, izjave Mitje Drobniča i 
Jelka Kacina prisutne su i u Danu, ali dobivaju manje prostora. U Danu su kao izvori zastupljeniji 
predstavnici opozicije Miodrag Lekić (DF), Goran Danilović (DF), Nebojša Medojević (DF), Srđan 
Milić (SNP), Vasilije Lalošević (SNP), ali i u Pobjedi nalazimo također izjave opozicijskih partija 
poput Darka Pajovića (Pozitivna Crna Gora). Dan u cilju postizanja uravnoteženosti u pojedinim 
informacijama citira i predstavnike vlasti i opoziciju. U tekstu „Garancije KAP-u mimo standarda“ 
pored predstavnika opozicije Nebojše Medojevića citiran je i premijer Igor Lukšić, dok u informaciji 
„Brisel traži pravosnažne presude“ možemo pročitati izjavu poslanika DPS-a Željka Avramovića. 

Ovakva selekcija izvora takođe svjedoči da se mediji rukovode vlastitim interesima, točnije uređivačka 
politika predstavlja ključni faktor od kojeg zavisi informiranje publike. 

99	 M. Bo, N. Mi, “Brisel traži pravosnažne presude”, Dan, god. XIV, br. 4919, 10. listopada 2012., str. 2.

712

N. Ružić, Uređivačka politika – ključni faktor pri izvještavanju o europskim  
integracijama u crnogorskim tiskanim medijima



Zaključak

Na osnovu analize sadržaja dva lista dolazimo do zaključka da su glavna i pomoćna hipoteza 
potvrđene. Mediji u zavisnosti od uređivačke politike manipuliraju građanima kroz naslove, izvore 
informacija i vrše odabir izvora kao i činjenica u zavisnosti od uređivačke politike što je dokazano na 
konkretnim primjerima. To znači da nisu ispoštovani osnovni profesionalni standardi izvještavanja, 
prije svega poštenje i nepristranost. Američki list Washington Post pod poštenjem podrazumijeva 
sljedeće: 

„Nijedan izvještaj nije pošten ako izostavlja činjenice važne za razumijevanje događaja…

Nijedan izvještaj nije pošten ako sadrži u biti nevažne informacije na štetu važnih činjenica… 

Nijedan izvještaj nije pošten ako namjerno ili nenamjerno navodi ili čak zavodi čitatelja na pogrešan 
zaključak. Dakle, poštenje uključuje iskrenost prema čitatelju.

Nijedan izvještaj nije pošten ako novinar skriva svoja opredeljenja ili emocije iza pežorativnih 
riječi… Poštenje uključuje jasnoću izraza umjesto fraziranja.”100

Značaj crnogorskih medija u procesu europskih integracija ističe i potparol Delegacije EU u Crnoj 
Gori Dragan Mugoša. On smatra da „mediji mogu donijeti jedinstvenu, dodatnu vrijednost 
procesu evropskih integracija tako što će građanima objasniti politiku EU, predočiti prioritetne 
reforme u državi, ali im približiti i komplikovani EU žargon.”101 

Umjesto neophodnih pojašnjenja i pružanja informacije novinari Pobjede i Dana ne vode računa 
o interesima građana, već su se fokusirali na ostvarenje političkih interesa vlasnika lista. Upravo 
zbog toga tadašnji premijer Igor Lukšić je optužio medije da selektivno izvještavaju o nacrtu 
izvješća Europske komisije o napretku Crne Gore 2012. godine, ističući samo loš ili upozoravajući 
dio izvještaja. 

Sve ove činjenice pokazuju da bez pružanja istinite, točne, poštene, uravnotežene i nepristrasne 
informacije nema ni objektivno informiranih građana, a bez objektivno informiranih građana ne 
možemo govoriti o demokraciji. 

100	Malović Stjepan, Osnove novinarstva, Zagreb, Golden marketing –Tehnička knjiga, 2005., str. 27, 28
101	MINA, “Drobnič: Objasniti građanima evropske vrijednosti”, portal Analitika, URL: http://portalanalitika.me/drustvo/

vijesti/120993-drobni-objasniti-graanima-evropske-vrijednosti (28. listopada 2013.)

713

Vol 3, br. 5, 2014. (706-715)



Literatura:

Đurović Gordana, “Integracioni ciljevi - ekonomska i bezbjedonosna vs politička integracija”, 
objavljeno u Crna Gora u XXI stoljeću u eri kompetitivnosti: integracija u evropske i 
evroatlantske strukture, Podgorica, CANU, 2010.

Malović Stjepan, Osnove novinarstva, Zagreb, Golden marketing – Tehnička knjiga, 2005.

Miščević Tanja, Pridruživanje Evropskoj uniji, Beograd, Službeni glasnik, 2009.

Novinarski članci:

M. Bo, N. Mi, “Brisel traži pravosnažne presude”, Dan, god. XIV, br. 4919, 10. listopada 2012.

Soprenic Marija, “Prioritet efikasnost i nezavisnost pravosuđa”, Pobjeda, godina LXVIII, br. 16821, 
10. listopada 2012.

MINA, “Drobnič: Objasniti građanima evropske vrijednosti”, portal Analitika, URL: http://
portalanalitika.me/drustvo/vijesti/120993-drobni-objasniti-graanima-evropske-vrijednosti 
(28. listopada 2013)

Šofranac V., “Crna Gora je sada jedina uspješna priča u regionu”, Pobjeda, godina LXVIII, br. 16831, 
20. listopada 2012.

V.M., “Brisel protiv Milovog povratka”, Dan, god. XIV, br. 4921, 12. listopada 2012. 

714

N. Ružić, Uređivačka politika – ključni faktor pri izvještavanju o europskim  
integracijama u crnogorskim tiskanim medijima



Editorial Policy as the Key Factor in 
Reporting on European Integration in 

Montenegrin Print Media

Abstract

In recent years, politicians use media to promise citizens prosperity in all 
areas by entering the EU. European integration is a central theme in all media 
that, depending on the editorial policy, criticize or praise the Executive Power. 
Pobjeda as a state-run newspaper generally reports on Montenegro as a leader 
in meeting the conditions for joining the EU, while the opposition media, Vijesti 
and Dan argue that European officials have criticized the Government for a 
number of unsolved problems such as corruption and crime.

Public is more skeptical about the EU for superficial media reporting on the 
process of European integration. Reporting is mainly based on statements of 
foreign and local political officials and placement of facts depending on the 
editorial policy. Analytical articles and precise explanations of what Montenegro 
gets by its entry into the EU and what expects it in this way is not found in any 
print media.

 

Key words: Montenegrin print media, editorial policy, European 
integration.

715

Vol 3, br. 5, 2014. (706-715)

This journal is open access and this work is licensed under a  
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

