IZVEDBE IDENTITETA U DIGITALNOJ KULTURI
- ZAGREB, 22.-24.09.2022. Održavanje simpozija FM 2022 uživo u Muzeju za suvremenu umjetnost
- ROK ZA PRIJAVU ZA SIMPOZIJ FM 2022: 1.6.2022.
Poštovane kolegice i kolege,
uvijek ponajviše poštujemo teme i prijave koje donose svježa, aktualna razmišljanja sudionika naših skupova, neovisno o središnjoj temi našeg simpozijskog druženja. U tom smislu sve su teme dobro došle. No naglasak našeg sljedećeg zajedničkog znanstvenog propitivanja bit će Izvedbe identiteta u digitalnoj kulturi.
Pozicija opreza i osluškivanja zastarjela je u vremenu naglih promjena sustava za izvedbu identiteta. Ljudsko tijelo, bijegom iz organske realnosti, postaje akcijom i prestaje biti (jedina) mjera čovječnosti. Predajemo se na milost kiber-realnosti i, poput dezorijentiranih izbjeglica, tražimo ljudsko u post-ljudskom (Hayles). Digitalna kultura srdačno nas dočekuje, ali samo kao partnere za kreaciju nove realnosti. Započinje nadmetanje izvedbe identiteta ljudskog i izvedbe tijela od podataka. To je bitka na koju se kiber-prostor priprema još od kada su Pirandellovi likovi izašli iz arhive tekstova u prostor publika, a onda i dalje, u fizičku stvarnost. U početku ćemo biti fascinirani izvedbama simulacija kojima se strojevi predstavljaju kao svemogući. Vremenom ćemo se prilagoditi i izraditi nova oruđa prilagođavanjem dramaturgije izvedbe identiteta. Kao što smo i prije uočavali izvedbu osobnosti u društvenim interakcijama (Goffman), ovisnost o izvedbenosti svojih radnih sposobnosti (McKenzie), pomiješali privremenost umjetničke izvedbe s trajnošću posljedica izvedbe u ritualu (Turner), suprotstavljali fizičko tijelo digitalnom u umjetničkim izvedbama (Dixon) i stvarali arhitekturu prvih računala inspirirani kazališnom dramaturgijom (Laurel), itd. Globalna digitalna mreža zapravo je pozornica izvođenja spektakla koji je konstituiran ne-linearnom dramaturgijom. Današnje predstave, umjetničke i društvene, funkcionalne su i u uvjetima prekidanja kontinuiteta, neumoljivosti algoritma, disperziji katarze, izvedbom u bez-povijesnom vremenu i sl. Možemo li već danas analizama takvih izvedbenih modela prepoznati pravila, kodove i nove dramaturgije budućnosti? Hibridne forme, koje nastaju isprepletenošću ljudskog i strojnog, održavaju se logikom objekata u bazama podataka, umjesto dosadašnjim tradicionalnim ljudskim naracijskim tehnikama ili fikcijama. Analiza interakcije strojnog i ljudskog već proizvodi nove ideje u kognitivnoj znanosti, filozofiji medija, umjetnosti i istraživanju evolucije. Primjerice, izvedba identiteta tehnološkim ubrzanjem (McLuhan) kreirala je hibridnu formu kibernetike i egzistencijalizma, nekada zaboravljenih područja. Pozivamo Vas da nam se pridružite u nastojanju da analiziramo nove oblike izvedbe identiteta u digitalnoj kulturi, a koji re-evaluiraju, isprepleću i ponovno kodiraju elemente post-humane, ali nikako ne-humane, civilizacije budućnosti.
Prijedlozi za raspravu:
– Mediji i medijske izvedbe
– Računalni obrasci prezentiranja i umijeće izvedbe
– Koliko je humanog u post-humanom
– Odsutnost kao trag prisutnog, ljudsko u kiber-prostoru
– Kibernetika i Egzistencijalizam
– Umjetnička i medijska dramaturgija
– Ne-linearna dramaturgija, od suvremenog kazališta do mrežne komunikacije
– Ljudsko tijelo kao izvođačko tijelo podataka
– Umjetničke izvedbe između negacije i adoracije digitalnog sučelja
– ‘Čipiranje’ misaonog procesa
– Čovjek između metaforičkog i kibernetičkog
– Dramaturgija mišljenja
Kao i uvijek, ponovimo, otvoreni smo i za ona istraživanja unutar filozofije medija i srodnih disciplina na kojima trenutno radite i koje biste voljeli prezentirati, a koja nisu izravno povezane s osnovnom temom.
Dobro došli!
Predsjednik programskog odbora
Dr. sc. Leo Katunarić
Predsjednik organizacijskog odbora
Prof. dr. Sead Alić
Zagreb, 28. 10. 2021.